
Spis treści:
Opisywanie zalet opakowań ekologicznych tak naprawdę nie jest nikomu potrzebne, ponieważ już pojęcie “opakowania ekologiczne” jest korzyścią samą w sobie i na tym moglibyśmy zakończyć ten artykuł, jednak oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie każdy jest tak zanurzony w naszej branży jak my, więc pozwolę dziś sobie trochę poopowiadać.
Odpowiednio dobrane opakowania dla konkretnego typu lokalu gastronomicznego jest nie tylko subtelnym dodatkiem do podawanych potraw, ale są również ich dopełnieniem, kropką nad i, czy też “truskawką na torcie” (cytując jednego z komentatorów sportowych). Mogą świadczyć o restauracji równie mocno, jak samo jedzenie.
W XXI wieku ekologia przerodziła się z pewnego ruchu ukierunkowanego na ochronę środowiska, nie tylko w modę, ale wręcz w w swojego rodzaju styl życia dla coraz to większego odsetka społeczeństwa, obejmujący z czasem kolejne dziedziny egzystencji. To z kolei doprowadziło do sytuacji,w której przedsiębiorcy chcąc dopasować się do wchodzących trendów, muszą zmienić swój tok myślenia oraz przeformatować sposób swoich działań na nowe tory.
Naszym zdaniem wyróżnić w takim przypadku możemy 3 główne kategorie korzyści.
Korzyści wizerunkowe
Na kanwie tego zaczęliśmy obserwować szereg różnego typu ruchów w kierunku trendów związanych z ekologią i ochroną środowiska. Restauratorzy nie poprzestali jedynie na wdrażaniu bardziej eko rozwiązań takich jak eko opakowania, sztućce, czy naczynia. Jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać kolejne lokale, bardzo często łącząc koncepcję ekologiczną z wegańskim menu, traktując obie te filozofie jako podążające w jednym kierunku, z podobnym celem - ochrony środowiska i naszej planety przed totalną destrukcją.
Oczywiście nie jest wskazane, żebyśmy podążali aż tak daleko - nie zmieniajmy całej gastronomii na wegańską czy zero waste - w końcu nie o to w tym chodzi, skrajności również nie są dobre.
Jednak w obecnych realiach znacznie przychylniej klienci spojrzą na naszą firmę, kiedy będziemy mogli pochwalić się pozytywnymi działaniami w kierunku ochrony środowiska, nie tylko dlatego, że jest to modne, ale przede wszystkim dlatego, że jest to oczekiwane jako element CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Weszło to już w świadomość społeczeństwa, że postępowanie według ekologicznych zasad, stało się wręcz czymś oczywistym i normalnym.

Czy jako restaurator lub pracownik branży HoReCa kiedykolwiek spotkałeś się z pytaniami typu: “Dlaczego Pan/i korzysta akurat z tych opakowań ekologicznych? Jest tyle plastikowych zamienników!”. Nie sądzę. Zawsze działa to odwrotnie. W którymś z wcześniejszych artykułów opisywaliśmy już z perspektywy klienta jak może zostać odebrana restauracja, która tandetnymi opakowaniami na wynos rujnuje cały PR mozolnie zbudowany przez mozolnie dopracowywane inne, dużo ważniejsze elementy, takie jak: przemiła i kompetentna obsługa, bogata i smaczna karta dań, czy gustowny i elegancki wygląd lokalu.
Ogromną, choć często niedostrzeganą, zaletą opakowań ekologicznych jest fakt, że są one znacznie wyższej jakości, dużo lepiej dopracowane niż tania konkurencja, ponieważ nie są dedykowane do segmentu budżetowego, który najczęściej przekłada cenę ponad trwałość. Wysoki standard jest jedną z cech charakterystycznych eko opakowań i jednocześnie jednym z głównych powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się właśnie na taki wybór. Z kolei ta zmiana często jest zauważana przez samych konsumentów i pozytywnie przez nich oceniana. Nie trudno się więc domyślić jaki może mieć wpływ na wizerunek nie tylko danego lokalu, ale również firmy, czy całego brandu, jeśli jest to na przykład sieć restauracji. W trakcie naszej wieloletniej kariery nie spotkaliśmy się z przypadkiem, w którym jakikolwiek z gastronomów spotkałby się z negatywnym odbiorem przez swoich klientów zmiany swoich pojemników na wynos na opakowania ekologiczne.
Korzyści finansowe - brak dodatkowych opłat dla klientów
Jak wiadomo jest to gorący temat w całej branży od początku zeszłego roku, gdy weszły w życie postanowienia Dyrektywy SUP (pisaliśmy o niej między innymi TUTAJ). Restauratorzy otrzymali nie tylko kolejny obowiązek, ale również kolejny koszt, który mimowolnie przerzucić muszą na klientów końcowych, którzy z kolei nie zawsze mają jego świadomość i rozumieją jego istotę. Wówczas swoją frustrację i niezadowolenie przelewają na przedsiębiorców, a nie na ustawodawcę.

Tu swoje zadanie spełniają opakowania ekologiczne, których to wzrost popularności był jednym z celów wprowadzenia rzeczonej Dyrektywy SUP. W tym wypadku jako eko opakowania uznajemy pojemniki niezawierające plastiku, tworzyw sztucznych, ani innych polimerów, których użycie spowodowałoby konieczność naliczenia stosownej opłaty. Oczywiście dyrektywa zezwala na używanie pojemników plastikowych jednocześnie unikając naliczania dodatkowych danin. Wówczas muszą one spełniać specjalne wymogi dotyczące możliwości wielokrotnego użytku oraz posiada w związku z tym stosowne certyfikaty i, co prawda jest to kwestia dość sporna, ale w teorii można nazwać takie opakowaniami ekologicznymi, ponieważ jakby na to nie patrzeć, wielokrotne użytkowanie zapobiega wypadaniu plastiku jako surowca z zamkniętego obiegu, a co za tym idzie - nie zwiększa zalegających już hałd na składowiskach odpadów, ale do korzyści wynikających dla środowiska jeszcze wrócimy.
Wracając do tematu tak zwanej opłaty plastikowej, korzystanie wyłącznie z opakowań ekologicznych pozwoli zapobiec obciążaniu konsumentów dodatkowymi opłatami, a nam (przedsiębiorcom, restauratorom, osobom wydającym posiłki w opakowaniach jednorazowych) uniknąć kolejnego, przykrego obowiązku oraz dodatkowej biurokracji w rozliczaniu się z urzędami marszałkowskimi, które nie oszukujmy się - nadal w dużej mierze nie do końca orientują się w obowiązujących już ponad rok przepisach, a co za tym idzie - również swoich nowych obowiązkach. W dodatku nadal funkcjonuje niezliczona ilość różniących się, a nawet wykluczających się, interpretacji prawnych tychże przepisów. Prawdziwego celu zmian prawnych nie poznamy nigdy - czy faktycznie chodzi o ograniczenie, a następnie zaprzestanie wprowadzania nowych pokładów plastiku do obiegu w gospodarcem, a tym samym zwiększenie nacisku na stosowanie opakowań ekologicznych; czy jedynie o stworzenie nowego źródełka dochodów do budżetu pod przykrywką walki o dobro środowiska naturalnego. Nie zmienia to faktu, iż niezależnie od stanu faktycznego, decydując się na eko opakowania automatycznie wypisujemy się z tej batalii. Mamy spokojną głowę i sumienie względem siebie, urzędów, matki natury, a przede wszystkim wobec naszych klientów - nie tylko chronimy ich przed dodatkowymi wydatkami (szybko licząc 1 kawa na wyno dziennie to dodatkowe minimum 90 zł rocznie - może niewiele, ale chyba znajdziesz przyjemniejszy sposób spożytkowania takiej kwoty?), ale również pozwolimy im uczestniczyć w zmianach na lepsze dla wspólnego dobra.
Korzyści środowiskowo społeczne
CANTINO, jako jeden z liderów branży opakowań ekologicznych, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, czym jest CSR w branży HoReCa, która bezsprzecznie jest jedną z najbardziej kontaktowych branż w sensie kontaktu z klientami i ogólnie ujmując: społeczeństwem.
Działając na tak dużą skalę mamy świadomość i musimy ją mieć, że każda, nawet niewielka dla nas decyzja, może mieć ogromne odzwierciedlenie na dalszych etapach użytkowania naszych produktów. Odpowiedni i odpowiedzialny wybór naszych producentów, a następnie ich konkretnych produktów, mogą mieć znaczący wpływ na ich dalszy los w przyszłości. Dla przykładu kilka tysięcy opakowań papierowych można w prosty sposób przetworzyć lub zutylizować. Taką samą ilość opakowań styropianowych będą oglądać na wysypiskach jeszcze nasze prawnuki oraz prawnuki ich prawnuków. Przy optymistycznym założeniu, że taki pojemnik, łyżka, czy słomka trafią na takie właśnie składowisko. Gorzej, gdy takie wtedy już śmieci zalegają w lasach, na poboczach, na plażach, w rzekach, jeziorach, morzach i oceanach. Wówczas stają się one nie do opanowania. Wówczas również idea Unii Europejskiej na temat zamkniętego obiegu plastiku w gospodarce, nie wydaje się już aż tak głupia i bezsensowna - zyskujemy duże prawdopodobieństwo, że plastik trafi tam gdzie powinien, a nie do środowiska.

W takim przypadku obydwa scenariusze dotyczące autentycznego celu, jaki przyświecał włodarzom UE wprowadzając Dyrektywę SUP, są równie opłacalne i dobre dla otaczającego nas świata. I żeby odrzucić ewentualne wątpliwości: powody te nie muszą się wykluczać: zarówno przejście na całkowicie ekologiczne opakowania niezawierające plastiku i innych tworzyw sztucznych, jak i właściwe korzystanie z opakowań wielorazowych, przyniosą oczekiwane rezultaty w całkiem zadowalającym stopniu. Jedynie scenariusz numer trzy, którego w długoterminowych planach nikt z prawodawców raczej nie zakłada, to znaczy dalsze korzystanie z najtańszych plastikowych opakowań jednorazowych, a tym samym przerzucanie odpowiedzialności na konsumentów poprzez nakładanie na nich opłaty SUP, nie przyniesie żadnych dobrych skutków ani dla społeczeństwa, ani dla gospodarki, ani już na pewno dla środowiska, a zebrane opłaty na pewno nie zostaną spożytkowane na nic, co przysłuży się ogółowi. Ta ostatnia opcja wyjęta jest, potocznie to ujmując, posługując się słownictwem rodem z memów, rodem z Januszexów - firmy, która zrobi wszystko by jak najmniejszym kosztem zarobić jak najwięcej, a wszelkie dodatkowe koszty przerzuci na klienta, firma w żadnym stopniu nie prokliencka.
CANTINO, jako hurtownia opakowań ekologicznych, wychodzi naprzeciw każdemu, kto na własnej skórze chciałby odczuć zalety stosowania eko opakowań. W naszym sklepie znajdziesz rozwiązania dla każdego typu gastronomii, usług i nie tylko. Eko opakowania na wynos z papieru? Żaden problem. Kubki na zimne i gorące napoje bez opłaty SUP? Proszę bardzo! Ekologiczne słomki papierowe, które nie rozmokną po chwili? Oczywiście, że takie mamy!
Wszystkie te i wiele innych zamówisz w naszym sklepie on line lub u jednego z naszych doradców mailowo, telefonicznie oraz w sklepie stacjonarnym. Zapraszamy!