
Spis treści:
Idąc za ciosem niech ten artykuł będzie nie tylko nawiązaniem, ale wręcz kontynuacją kilku wcześniejszych wpisów. Obecnie, w czasie ogromnej konkurencji na rynku branży HoReCa, dobra reputacja marki może przynieść wiele korzyści, z kolei negatywna- doprowadzić może nawet do upadku. W pogoni za dopracowaniem wielu drobnych szczegółów takich jak na przykład kolorystyka ulotek, odcień obrusów, czy typ płytek w łazience, restauratorzy zdają się nie raz zapominać o aspekcie jakim są opakowania na jedzenie na wynos. Wybór ten pozostawiają często przypadkowi lub stawiają na najtańsze rozwiązanie, traktując zakup ten jako przykry obowiązek, a nie jako dopełnienie długo dopieszczanej całości, kolejny dopracowany element pasujący do reszty układanki. Postaramy się przedstawić zarówno te dobre jak i negatywne działania restauratorów, z którymi się spotkaliśmy, a które wpływają na wizerunek marki wśród konsumentów, oczywiście patrząc przez pryzmat opakowań na wynos i wszystkiego co się wokół nich kręci. Chętnie przeczytamy również Wasze spostrzeżenia na ten temat, więc zapraszam do sekcji komentarzy.
Żeby móc mówić o percepcji marki oraz wszystkich okolicznościach z nią związanych, warto zacząć od wyjaśnienia samego pojęcia tegoż wizerunku. Zdaniem ekspertów pojęcie to można rozumieć jako zbiór obrazów, myśli i wyobrażeń obecnych w społecznej świadomości, które to oddają ogół informacji i skojarzeń wobec danej organizacji oraz nastawienie wobec niej1.
Z kolei dr hab. Magdalena Brzozowska-Woś w swojej definicji rozbija frazę na dwa osobne człony. Przytacza ona potoczne znaczenie słowa “wizerunek” jako wyobrażenie, obraz, czy odzwierciedlenie kogoś lub czegoś. Z kolei “markę” definiuje jako zbiór cech takich jak nazwa, design, określenie, czy symbol i inne właściwości mające razem na celu wyróżnienie przedsiębiorstwa spośród konkurencji2.
Zbierając to w całość wizerunek firmy rozumieć należy jako całokształt cech i działań wpływających na postrzeganie firmy przez klientów wewnętrznych i zewnętrznych, tych aktualnych, jak i tych potencjalnych. Wypracowany wizerunek może mieć również wpływ na przykład na współpracę z ewentualnymi kontrahentami.
Co zatem ma wpływ na wizerunek i jakie elementy pomagają w jego budowaniu? Tak naprawdę wszystko- wszelkie działania organizacji, kierownictwa oraz pozostałych pracowników. Od typu branży, jakości oferowanych produktów lub usług, przez poziom obsługi klienta przed, w trakcie i posprzedażowej. Opakowania na wynos również wpisują się na listę elementów mogących wpływać na budowę odpowiedniego wizerunku firmy i jej brandu w środowisku.
Poniżej postaramy się przedstawić kilka działań, które zaobserwowaliśmy w branży HoReCa, które mogą mieć wpływ na odbiór marki, a związane są właśnie z opakowaniami na jedzenie.
Dobre praktyki
Opakowania personalizowane / brandowane
Coraz to większa liczba przedsiębiorców dostrzega potencjał opakowań z własnym nadrukiem. Jeszcze jakiś czas temu jedyne opakowania na wynos z na przykład własnym logotypem, występowały pod postacią pudełek na pizzę lub kojarzone były z dużymi korporacjami, zwłaszcza z rynku fast foodów.
Obecnie jest to rozwiązanie zyskujące na popularności w restauracjach, kawiarniach i cukierniach w całym kraju, niezależnie od ich wielkości i skali działalności. Zyskują dzięki temu zabiegowi nie tylko darmową autoreklamę, ale przede wszystkim ich opakowania na jedzenie wyróżniają się spośród konkurencji, nikt nie pomyli opakowań danego lokalu z innymi. Innym niedrogim, ale za to praktycznym i bardzo uniwersalnym rozwiązaniem jest zakup nie tyle opakowań z nadrukiem, co papierowych toreb z własnym brandingiem- mają one wiele zastosowań, większą powierzchnię do zadrukowania oraz bardziej rzucają się w oczy w trakcie ich przenoszenia.

Sprawdź nasze realizacje personalizowanych toreb i opakowań TUTAJ.
Standard opakowań dopasowany do standardu lokalu
Oczywiście nie mamy tu na myśli, że lokale z niższej półki mają mieć jak najgorsze opakowania na jedzenie. Wręcz przeciwnie, to znaczy zachęcamy do tak zwanego “równania w górę”. Warto przyjąć podejście, że pojemniki są swego rodzaju wizytówką naszej firmy. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie widać z jakiego lokalu dana paczka pochodzi, to klient, który ją zakupił z pewnością będzie to wiedział i jest wielce prawdopodobne, że zostawiając opakowanie w domu nieco dłużej, będzie mu ono o nas przypominało. I nieprawdą tu będzie przysłowie, że “liczy się dobre pierwsze wrażenie”. W tym wypadku najważniejsze jest ostatnie dobre wrażenie, ponieważ to ono może zadecydować o tym, jak finalnie zostaniemy zapamiętani.
Edukacja ekologiczna konsumentów
Pozycja, której mało kto spodziewał się w takim zestawieniu, głównie dlatego, że jest niezwykle rzadko spotykana. A nie jest to wcale takie trudne.
Po co? Dlaczego? Ktoś zapyta… W całym łańcuchu życia opakowań jednorazowych konsumenci bardzo często są najmniej doinformowani w tej tematyce, co akurat nie dziwi, ponieważ ich główną rolą jest spożycie zawartości takiego pudełka. Jednak obecnie, w czasach rosnącej wiedzy i świadomości ekologicznej, klienci końcowi niejednokrotnie są albo doskonale doinformowani w zakresie odpowiedniej segregacji wszelakich odpadów, albo też, chcąc nadążyć za zmieniającym się światem, wręcz łakną nowinek, chcąc wiedzieć jak dalej postąpić z pojemnikami, które pozostały im po skonsumowanym posiłku.
W tym miejscu dobrze na wizerunek restauratora wpłynie nie tylko wiedza nie tylko na temat stricte jego branży, ale również, mimo iż nie jest to w zakresie jego kompetencji, umiejętność udzielenia informacji co dalej począć ze zużytym opakowaniem jednorazowym, które to owy przedsiębiorca wydaje do serwowanych przez siebie dań.
Dobrym sposobem na to może być na przykład dołączanie do każdego dania na wynos specjalnej, małej ulotki krótko informującej, który odpad do którego pojemnika należy wyrzucić oraz ewentualnie jak podzielić opakowanie na konkretne surowce, by finalnie całość była jak najbardziej zdatna do dalszego recyklingu i ponownego przetworzenia. Będzie to pomocne nie tylko dla konsumentów i dla środowiska, ale również wpisze się w obecny postęp oraz wesprze Unię Europejską w dążeniu do postawionych sobie celów w zakresie ochrony środowiska.
Niepoprawne praktyki
Oferowanie klientom najtańszych opakowań najniższej jakości
O ile nikt nie może mieć pretensji o to, że przedsiębiorca szuka oszczędności dla swojej firmy, by lepiej zagospodarować zarobione środki lub po prostu- by pomnożyć zyski, o tyle niewybaczalne może być wydawanie posiłków w pojemnikach najniższej jakości, które albo odpychają samym swoim widokiem, albo wręcz rozpadają się w rękach jeszcze przed otwarciem.
Co prawda jest to zjawisko spotykane już stosunkowo rzadko, ale jednak nadal jest.
Z perspektywy nie tylko specjalisty w tej dziedzinie, ale również zwykłego konsumenta branży HoReCa, jest to dla mnie zupełnie niezrozumiałe i niewytłumaczalne. Co więcej- takie opakowanie na wynos rzutuje na wizerunek całego lokalu, jak i marki, nawet jeśli sam posiłek byłby smaczny. Jestem pewny, że nie jestem osamotniony w swoim przekonaniu, iż zbudowany w ten sposób obraz przedsiębiorstwa mógłby być decydujący o kolejnej wizycie lub zamówieniu w danym lokalu.
Sprzedaż opakowań w sposób niezgodny z przepisami
W tym wypadku sprawa jest wielowątkowa. Składa się na nią przede wszystkim sprzedaż i wydawanie posiłków w opakowaniach lub z akcesoriami niezgodnymi z obowiązującymi przepisami prawa, na przykład z plastikowymi słomkami lub pojemniki niezgodne z dyrektywą SUP. Innym przykładem są opłaty naliczane przez restauratorów w związku z wydaniem jedzenia w pudełku i nie chodzi w tym wypadku o niejednokrotnie przesadzony koszt samego pudełka, ponieważ jest to temat na osobny materiał. Tutaj chcielibyśmy poruszyć kwestię nowych opłat narzuconych przez dyrektywę SUP, które przedsiębiorcy powinni naliczać do każdego wydanego opakowania na wynos, a następnie zaraportować i przekazać do stosownego urzędu. Nakaz ten obowiązuje już od 1 stycznia tego roku, ale wciąż restauratorów można podzielić na 3 grupy: tych, którzy naliczają te opłaty prawidłowo, tych naliczających opłatę w sposób nieprawidłowy oraz tych, którzy w ogóle nie doliczają nic.
Oczywistym jest, że nienaliczanie opłaty lub robienie tego w sposób błędny jest niedopuszczalne, jednak stając niejako w obronie tych przedsiębiorców zauważyć należy dwa problemy: prawodawca nie tylko nie przygotował żadnej kampanii informacyjnej, która powinna działać dwutorowo: po pierwsze informować przedsiębiorców o konieczności dostosowania się do nowych przepisów; po drugie edukować konsumentów o wchodzących zmianach, by nie tylko mieli ich świadomość, ale przede wszystkim nie obwiniali restauratorów o dodatkowe pozycje na rachunku. Drugi problem jest taki, że nawet jeśli przedsiębiorca chciał dopełnić wszelkich obowiązków, ale potrzebował zasięgnąć informacji lub po prostu pomocy, nie ma żadnej wiarygodnej instytucji, czy oficjalnego źródła informacji, skąd można by zaczerpnąć jakichkolwiek wiadomości jak w praktyce ma działać nowa opłata i jak ją komunikować klientom końcowym.
Innym problemem jest niewłaściwe naliczanie opłaty konsumenckiej związanej z dyrektywą SUP i to nie tylko przez małe lokale gastronomiczne, ale również ogromne, międzynarodowe korporacje. Zazwyczaj spotkać można opłatę za kubek jednorazowy w tej samej stawce co opakowanie na wynos, opłatę bez podatku VAT lub opłatę w całkowicie dziwnej wysokości niewiadomego pochodzenia.
Niepodążąnie z duchem czasu
Nie jest jakieś ogromne przewinienie, jednak mogące mieć znaczący wizerunek danej marki. Nie od dziś wiadomo, iż konsumenci lubią “być na czasie” i z usług takich właśnie firm lubią korzystać. W sumie nic w tym dziwnego- to co było już się opatrzyło, nowinki zawsze są ciekawsze, o ile nie sygnujesz się lokalem z tradycjami.
Chcąc nie chcąc trendy od zawsze sterują rynkiem, niezależnie od branży. W tym zakresie klienci lubią zwracać uwagę nawet na drobne szczegóły Doskonale wiedzą to właściciele lokali, którzy również w wyborze opakowań jednorazowych na wynos kierują się obecnie panującą modą, która zaczęła narastać w momencie zwiększenia nacisków na dbałość o środowisko i ekologię.
Podsumowując: mimo iż dla wielu osób opakowania na wynos są jedynie drobnym szczegółem, mało znaczącym dodatkiem do całokształtu restauracji, to tak naprawdę mogą być pomocne nie tylko w promocji lokalu, być dodatkową wizytówką, ale przede wszystkim powinny być kropką nad i, klamrą zamykającą całokształt wizerunku firmy. Ostatnim elementem podtrzymującym doznania zapoczątkowane przez sam lokal, wysoki poziom obsługi oraz jakość serwowanych potraw.
Jeśli szukasz artykułów takich jak opakowania na wynos, torby papierowe, sztućce jednorazowe, czy wszelkie inne akcesoria przydatne dla branży HoReCa, trafiłaś/ eś idealnie! W CANTINO znajdziesz produkty najwyższej jakości, które nie tylko świetnie dopasują się do serwowanych przez Ciebie potraw, spełnią wszelkie oczekiwania Twoich klientów, ale przede wszystkim podkreślą najwyższe standardy oraz wizerunek Twojej marki, który tak starannie budujesz.
Zródła:
- 1 Witczak O., Nowe media w budowaniu marki i wizerunku przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2013 r., nr 140, str. 83
- 2 Brzozowska-Woś M.,, Media społecznościowe a wizerunek marki, Zarządzanie i Finanse, 2013 r., nr 1, str. 53